Počítačová grafika

Čo je to počítačová grafika

Počítačová grafika je veľmi široká oblasť zahŕňajúca kus informatiky, matematiky, designu a umenia.
  • Všeobecne možno chápať počítačovú grafiku ako všetky grafické znázornenia vytvorené na počítači.
  • Sú to obrázky, ktoré boli vytvorené alebo upravované pomocou počítača. Počítačová grafika sa používa v rôznych odvetviach, napríklad v architektúre, reklame, medicíne (röntgenová počítačová tomografia, magnetické rezonančné zobrazenie, 3D-obrázky pri chirurgických operáciách,…) a vo filme, tlač, reklama, média, internet, hry...

Druhy počítačovej grafiky

Podľa spôsobu vzniku a záznamu grafickej informácie, delíme počítačovú grafiku na:
  • - rastrovú
  • - vektorovú

Rastrová grafika (Bitmapová grafika)

  • Typickým príkladom tejto grafiky ja napríklad fotografia.
  • Základný zobrazovací prvok je bod (pixel).
  • Rastrový obraz sa skladá z množstva obrazových bodov – pixelov, uložených v pevných riadkoch a stĺpcoch.
  • Rozmer každého obrázka je pre počítač počet pixelov na šírku krát počet pixelov na výšku, čomu hovoríme rozlíšenie tzv. DPI (DPI = Dot Per Inch, počet bodov na palec je počet bodov na jednotku vzdialenosti, pre predstavu 1 palec je približne 2,54 cm).
  • Kvalita obrazu je daná počtom prvkov obrazu čiže jeho rozlíšením a počtom základných farieb. Čím viac bodov, tým lepší obrázok, ale aj väčší súbor pre uloženie na disk.
Výhody rastrovej grafiky
  • Kvalitné zobrazenie reálneho sveta- fotografia.
  • Vačšina výstupných zariadení pracuje na rastrovom princípe (monitory i väčšina tlačiarní).
Nevýhody rastrovej grafiky
  • Obrázky sú väčšinou veľmi náročné na pamäť počítača, predovšetkým ak obsahujú veľa bodov a farieb.
  • Transformáciami dochádza k vážnym zmenám v kvalite, napr. zmenšením miznú tenké čiary, pri výraznom zväčšení môžeme dostať buďto rozmazané obrázky, alebo „zubaté“ okraje a čiary.
Formáty rastrovej grafiky:
BMP, GIF, JPEG, PNG, PSD, TIFF, TGA

Rastrové grafické editory:
Adobe Photoshop, Zoner Photoshop, Skicár, Tux Paint, Natural ART, Logomotion

Vektorová grafika

  • Obrázky vo vektorovej grafike sú tvorené pomocou základných geometrických objektov (úsečka, krivka, štvorec, obdĺžnik, kruh, elipsa...) a ich vlastností (polohou na obrázku, veľkosťou, farbou, priehľadnosťou povrchu, lesklosťou povrchu a pod).
Výhody vektorovej grafiky
  • Je možné ľubovoľne zmenšovať alebo zväčšovať obrázok bez straty kvality.
  • Je možné pracovať s každým objektom v obrázku oddelene.
  • Výsledná pamäťová náročnosť obrázka je obvykle omnoho menšia ako pri rastrovej grafike.
Nevýhody vektorovej grafiky
  • Oproti rastrovej grafike spravidla zložitejšie vytvorenie obrázka.
  • Ak prekročí zložitosť grafického objektu určitú hranicu, začne byť vektorová grafika náročnejšia na pamäť, procesor, veľkosť disku ako grafika bitmapová.
Formáty vektorovej grafiky:
SWG,CDR, AI,

Vektorové grafické editory:
Adobe Illustrator, Zoner Calisto, Corel Draw, Inkscape,

Ďalšie informácie:

Ak ťa táto téma zaujala môžeš si o nej prečítať viac na týchto stránkach:
Stránka venovaná rastrovej grafike:
Stránka o rastrovej grafike
Stránka venovaná vektorovej grafike:
Stránka o vektorovej grafike
Dokument o počítačovej grafike TU.

Zdroje:
Mgr. Pavol Trojčák, Počítačová grafika SÚHRN.